Select Page

Easy yoga; ademhalingsoefeningen van Kyra de Vreeze

Easy yoga; ademhalingsoefeningen van Kyra de Vreeze

Na een hectische dag op kantoor of bij de kids moet je af en toe even tijd voor jezelf claimen. Yoga is een goede manier om even tot rust te komen. Bij yoga staat eenheid en verbinding centraal. Verbinding van het fysieke (je lichaam en de adem) met het mentale (je gedachten) brengt je in contact met alles om je heen.

Het doen van ademhalingsoefeningen zorgt ervoor dat je rustiger wordt, je beter kunt ontspannen en helder kunt nadenken. Het zenuwstelsel komt tot rust, waardoor je je minder gehaast voelt. Tijdens de yogasessies koppel je adem aan beweging. Je doet specifieke ademhalingsoefeningen (pranayama) en wordt uitgenodigd om tijdens de lang aangehouden yogaposes diep in en uit te ademen.

Uit het boek Easy Yoga van Kyra de Vreeze komt de Kapalabhati pranayama.

Hieronder een uitleg van de ademhalingsoefening:
Ga comfortabel zitten. Plaats één hand op de buik en de andere op je bovenbeen. Adem diep in en lang uit, adem driekwart in. Start met het naar buiten duwen (uitsnuiven) van de adem door de neus. De buik komt in en helpt de lucht naar buiten te duwen. De inademing volgt vanzelf. De focus is dus zuiver op de uitademing. Herhaal dit 10 keer. Adem diep in en uit, driekwart in. Start met een ronde van 15 herhalingen. Adem diep in en uit, driekwart in en start met een ronde van 20 herhalingen. Adem diep in.

About The Author

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Share This